تبلیغات
وبلاگ علمی - پژوهشی دبیران تاریخ منطقه یک تهران - گزیده ای از گاهنامه آشنای تاریخ (گروه تاریخ منطقه یک)
 
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : زهرا غفاریان
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
وبلاگ علمی - پژوهشی دبیران تاریخ منطقه یک تهران
والعصرOان الانسان لفی خسرOالا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبرO




نیایش

دعایی از  صحیفه ی سجادیه

بارخدایا، صبح را به شام رساندم در حالی كه بنده ی كوچك تو بودم وجز به كمك تو بر سود وزیان خویش توانا نیستم در باره ی خود آن چه گفتم گواهی می دهم و به ناتوانی خویش اقرار دارم.

پس به آنچه  در مورد  روا كردن دعا  به من وعده  دادی وفا كن و آن چه  عطا كرده ای كامل گردان  زیرا من   بنده ی فروتن ، بی چیز ، كوچك ، نیازمند ، ترسان و زینهار خواه تو هستم.

خدایا بر محمد و آل او درود فرست و مرا به یاد كردن خود، درآن چه  به من عطا فرمودی  فراموشكار  مگردان. و به  احسانت در آن چه به من بخشیده ای  غافل مساز و از روا ساختن درخواستم اگر چه به كندی پیش می رود نومیدم

مفرما  .....

بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست  و مرا در هر حال  به ستایش و نیایش  و سپاسگزاریت برگمار تا به آن چه از دنیا  به من داده ای شاد نگردم و به آن چه مرا از آن باز داشته ای اندوهگین نشوم. وشعار دلم را به پرهیزگاری از خود

بنما وبدنم را در آن چه از من  می پذیری  به كار دار  و مرا از هرچه به من رو آورد، به اطاعت و بندگی  ات واداركن تا چیزی را كه به خشم می آیی  دوست نداشته و از چیزی كه رضا و خشنودی تو است به خشم نیایم.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         " دعای بیست و یكم "

 

سخن نخست

به نام آن که یادش بهترین است                کلامش مژده ی راه یقین است

همکار گرامی، سلام

پیوستگی بین گذ شته و آینده آرمان معقولی است که احساس غربت و بیگانگی فرهنگی را از بین می برد.

و ما به عنوان دبیران تاریخ ،از عوامل برطرف کننده ی این احساسیم . یکی از راه های درک تاریخ ،پیوستگی با گذ شته برای درک

بهتر مسایل آینده است.

آن چه امروز فراراه ما قرار گرفته ، این است که چگونه گذشته ی تاریخی را با نظم و علا قه ی فرهنگی به آیندگان منتقل و با تکیه بر میراث روزگاران پیشین ،و ابداع ونوآوری واژه های کهن ،یک تحرک اجتماعی در قلمرو دانش تاریخ به وجود آوریم .

ما به عنوان متولیان انتقا ل فرهنگ و تاریخ، به زمانه ی خود بیش تر شباهت داریم تا به نیاکانمان . هرگز فراموش نکنیم که حرکت و نوآوری در انتقال گذشته به حال ، حرکتی پویا و دلپذیر است که خرد و عقل و دین ، آن را تایید می کنند.

تاریخ دگردیسی زمان از مرحله ی بودن به شدن است .تاریخ یعنی سیر تکامل سازمان یافته ی تفکر، سیاست، و فرهنگ .تاریخ، سلسله زنجیر به هم پیوسته ی زمان است که ما آخرین حلقه ی آن را در اختیار داریم. این سلسله ی زمان از بهار شروع شده وبه زمستان ختم می شود و دوباره این سیر ادامه می یابد. در این تداوم معنا دار ، من وشما کدامین مرحله‏ی آن را تشکیل می دهیم.

بر این باوریم که در هرکدام از فصل های طبیعت، نوعی زیبایی نهفته است که ما اینک نظاره گر پایان پاییز هستیم.

نکته ی دوم: این گاه نامه  باز تاب نظرات شما همکاران گرامی است که سعی می کنیم در چاپ هرچه زیباتر و بهتر آن ، یکدیگر را یاری نماییم. امید واریم در شماره ی آینده این هم بستگی ادامه یابد.

به یاری خدا ، شاهد مقاله ها، نکته ها ،گفته ها ، انتقادها و نوشته های ارزنده ی تاریخی - اجتماعی ،طنز و سرگرمی ، شعر و...ارسالی شما در فصلنامه ی آینده خواهیم بود .

 بیا تا گل برافشانیم ومی در ساغر اندازیم                     فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم

 

چگونه در کلاس های تاریخ جذابیت ایجاد کنیم ؟

شاید همة کسانی که در مقاطع مختلف تاریخ تدریس می کنند ، این سؤال را برای یک بار هم که شده از خود بپرسند که چگونه در کلاس فضایی ایجاد کنند که علاوه بر آن که فعالیت هایی را که به صورت وظیفه و برابر مقررات و سرفصل های درسی باید به آن بپردازند ،  فضایی را ایجاد کنند که یادگیرنده ها با علاقمندی و پویایی خواستار فعالیت و شرکت در این محیط باشند و علاوه بر وظایفی که به حکم اجبار بر عهدة آنان است ، بتوانند مطالب بیشتری را فرا گرفته و آن ها را در زندگی به کار بسته و نگرش خود به تاریخ را به صورت علمی مرده و مدفون در لایه های خاک ، عوض کرده وبه سان علمی که حافظة جامعة بشری بوده و سکوی پرتابی برای طراحی و پی ریزی جوامع موفق فردا می باشد،  به آن نگریسته شود .

تجاربی که در طی سال ها از همکاران موفق در تدریس تاریخ در تمامی مقاطع دریافت شده و همین طور بررسی های علمی و آماری در پایه های مختلف فرادهی و فراگیری تاریخ نشان می دهد که با رعایت نکاتی می توان فهم و درک تاریخی به وجود آورد و تاریخ را از علمی حفظ کردنی به علمی یاد گرفتنی و به کاربردنی تبدیل کرد .

در این گزیده تلاش بر این است که عمدة این اصول به صورت فهرست وار بررسی شده تا با یادآوری آن ها پویایی و سرزندگی به کلاس های تاریخ آورده شود و فراگیران برای یادگیری تاریخ کشورشان انگیزة لازم را داشته باشند و با فعال کردن حافظة تاریخی جامعه ، از اشتباهات تاریخی نسل های پیش جلوگیری شده و وطن عزیز هر چه سربلندتر به جلو حرکت کند .

1-  گاهی در کلاس های تاریخ دیده می شود مبحثی در کتاب با نثری دشوار نوشته شده یا مطالب به صورتی نامرتب ارائه شده است در این مواقع بهتر است مطالب را به صورت روان و ساده به فراگیران انشا شده  یا به طریق اولی از خود آن ها به شکل داوطلب خواسته شود که مطلب را به شکلی ساده خلاصه کنند . در صورتی که مطلب نیاز به مرتب شدن دارد به دسته بندی کردن آن به وسیلة فراگیران یا خود استاد پرداخته شود چرا که مطالب در صورت داشتن نظم و ترتیب در نگارش ، به خاطر آوردن منظم را هم در پی دارد و این مسئله تسهیل در یادگیری را هم به دنبال آورده و باعث علاقمندی می شود .

2- استفاده از نقشه در مواقعی که از مکان های مختلف جغرافیایی مانند کشورها ، سرزمین ها ، مرزها و ..... صحبت می شود هم برای یادگیری و فعال کردن حافظة بصری فراگیران مؤثر است و هم به ماندگاری درس در ذهن آنان کمک می کند .

3- استفاده از فیلم های آموزشی تاریخی ، عکس ها و اسناد،  کمک مؤثری به جذابیت فضای کلاس و در آوردن آن از محیطی یکنواخت به صورت فضایی متنوع و دور از کسالت است که باعث یادگیری ماندگار و تأثیر گذارتر نیز می شود .

4- تدریس به صورت دوره ای و تطبیقی مخصوصاً در تدریس تاریخ جهان باستان و تاریخ اروپا فهم همه جانبه ای به کلاس می دهد این شیوه با رسم نمودارهای تطبیقی کامل شده و از روش هایی است که تاریخ را علمی کاملاً حفظی به یک علم تفهیمی ارتقا می دهد .

5- استفاده از روش های مرسوم مانند گروه بندی ، مباحثه ، شرکت فراگیران در تدریس با استفاده از نرم افزارهای آموزشی که معمولاً آنان در ایجاد و کاربرد آن ها از توانایی خوبی برخوردارند ، تشکیل کلاس در مکان های تاریخی مانند موزه ها و ....... موجب شرکت فراگیران و فعالیت مستقیم آن ها در امر یادگیری شده و همین مسئله به علاقمندی آن ها کمک می کند .

6- استفاده از ترسیم در توضیح نکات تاریخی ، روی تخته یا توسط power point باعث فعال شدن درک بصری در فراگیران شده و به تفهیم درس کمک می کند . یکی از روش هایی که دراین زمینه بسیار تأثیر گذار است نقاشی برای مفاهیم تاریخی است که فهم آن برای کلاس مشکل است .

7- یکی از مهم ترین روش های آموزش به میدان آوردن فراگیران در بعضی از مباحث تاریخی که امکان بازسازی آن ها وجود دارد ، می باشد . چرا که فراگیران با اجرای نمایش یا قرار گرفتن به جای شخصیت مورد نظر به وسعت نظری دست پیدا می کنند که می توانند با خلاقیت و ابتکارهای شخصی و گروهی وقایع را به بهترین صورت تحلیل کنند و در بعضی مواقع طرح سؤالات کلیدی باعث ایجاد فضای بحث و گفتگوی سازنده ای در کلاس می شود .

امید است که ادامه دهندة موارد بالا شما باشید که تجارب ارزندة خود را به صورت نکات دسته بندی شده و کاربردی در کلاس های درس تاریخ در اختیار همکاران محترم قرار داده تا شاهد طرحی نو در آموزش این درس باشیم ، چرا که درس تاریخ نه تنها یک درس بلکه هویت یک ملت است .

هر که ناموخت از گذشت روزگار              هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار

شهلا چابک سوار

ریز و درشت روان شناسی تدریس

-  نشاط چهره ورودی و بالبخند و بدون عجله وارد شدن

-   پوشش دهی همه ی فراگیران در هنگام ارزشیابی تشخیصی.

-   پوشش دهی همه ی مطالب درسی در هنگام ارزشیابی تشخیصی.

-   ارتباط سوالات ارزشیابی تشخیصی با درس جدید.

-  کوتاه کردن مرحله ی آماده سازی.

-  مطرح نکردن سوال نا به جا ، مثلا :جلسه ی قبل تا کجا درس دادیم؟  این سوال بیان گر نا آگاهی معلم از روند تدریس است.

-  استفاده از شیوه های تدریس فعال (از روش سخنرانی و توضیحی استفاده نشود) به شکل کامل

-  تسلط  بر مطالب درسی.

-  جمع بندی توسط دانش آموزان

-  تناسب منابع معرفی شده با سن فراگیران

-  تعیین تکلیف به صورت گروهی در داخل مدرسه و به صورت فردی در منزل                                                           

-  به حاشیه نرفتن

-  صدای رسا  و متناسب معلم

-  نداشتن تکیه ی کلامی و غیر کلامی

- پرهیز از پرگویی

-  بیان آرام وشمرده

-  تحرک  و جا به جا شد ن .

-  شکل ایستادن متعادل و توجه به زبان بدن خود وفراگیران

-  فرصت  کافی دادن به فراگیران در هنگام فعالیت های گروهی.

-  تکمیل کردن توضیح پس از ارائه ی فعالیت های گروهی.

-   سرکشی کردن و نظارت داشتن معلم بر فراگیران در هنگام درس 

- بحث و تبادل نظر گروهی آنان

-   فرصت دادن به فراگیران جهت فکر کردن .

-   تلقین مثبت به فراگیران

-   تنوع در تشویق ها ( کلیشه ای  نبودن تشویق ها )

-   استفاده از تابلو درهنگام تدریس .

-   یکسان نبودن رنگ زمینه با رسانه برای نمونه: تابلو سبز و گچ رنگی سفید          

-   اعتماد به نفس و خود باوری بسیار                               

-   تنظیم وقت واستفاده ی کامل از زمان تدریس                                          

برگرفته از کتاب ظرافت های معلمی نوشته ی مجید نقیه

 

 به انتخاب آقای مصطفی فرزام

ویرایش زهرا غفاریان

 

 

                                                                                                        





نوع مطلب : مقالات علمی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 20 آذر 1391 :: نویسنده : زهرا غفاریان
نظرات ()
پنجشنبه 9 آذر 1396 08:29 ب.ظ
سلام به همه، چطور همه چیز، من فکر می کنم هر کس از این کار بیشتر می کند
صفحه وب، و نظرات شما برای افراد جدید بسیار دلچسب است.
دوشنبه 6 آذر 1396 05:36 ب.ظ
سلام! من خیلی خوشتون میاد به اشتراک گذاشتن ما بیشتر در مورد شما ارتباط برقرار کنید
مقاله در AOL؟ من به یک متخصص در این زمینه نیاز دارم که مشکل من را حل کند.
شاید تو باشی! داشتن یک نگاه به جلو
به امید دیدار.
دوشنبه 27 شهریور 1396 02:25 ق.ظ
You should be a part of a contest for one of the highest quality websites online.
I am going to recommend this web site!
یکشنبه 19 شهریور 1396 05:25 ق.ظ
هی من در حال کار در حال مرور وبلاگ خود از آیفون جدیدم هستم!
فقط می خواستم بگویم من دوست دارم از طریق وبلاگ خود خواندن داشته باشم و منتظر تمام پست های شما هستم!
کار فوق العاده ای انجام دهید!
یکشنبه 19 شهریور 1396 04:56 ق.ظ
پست بسیار زیبا من فقط بر وبلاگ شما تردید کردم
و می خواست بگوید که من واقعا از مرور پیام های وبلاگ خود لذت بردم.

در هر صورت من به فید شما مشترک می شوم و امیدوارم که شما خیلی زود نوشتید!
یکشنبه 19 شهریور 1396 03:35 ق.ظ
یک سهم قابل توجه! من فقط این را به یک دوست منتقل کرده ام که این کار را انجام داده ام.

و او در واقع من به من ناهار دستور داد فقط به خاطر من بر آن را برای او...
لول پس اجازه دهید این را دوباره بخوانم.... متشکرم برای غذا!! اما آره، ممنونم که زمان صحبت کردن را صرف کردید
در مورد این موضوع اینجا در سایت اینترنتی شما.
شنبه 18 شهریور 1396 11:46 ب.ظ
من نیم ساعت به طور مداوم برای خواندن مقالات روزانه وبلاگ همراه با یک فنجان از آن صرف کردم
قهوه.
جمعه 17 شهریور 1396 02:16 ق.ظ
سلام دوستان، پست فوق العاده ای در مورد موضوع فرهنگ و کاملا تعریف شده
تمام وقت آن را نگه دارید
یکشنبه 15 مرداد 1396 04:20 ب.ظ
Wonderful blog! I found it while browsing on Yahoo News.
Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo
News? I've been trying for a while but I never seem to get there!

Cheers
پنجشنبه 12 مرداد 1396 08:41 ب.ظ
It's appropriate time to make some plans for the long run and it's time to be happy.
I have read this publish and if I could I wish to counsel you few attention-grabbing things or
suggestions. Maybe you could write subsequent articles relating
to this article. I want to learn even more issues approximately it!
یکشنبه 18 تیر 1396 03:48 ق.ظ
I comment when I especially enjoy a post on a site or I have something to add to the discussion. It's caused by the sincerness displayed in the post I browsed.
And after this post وبلاگ علمی - پژوهشی دبیران تاریخ
منطقه یک تهران - گزیده ای از گاهنامه
آشنای تاریخ (گروه تاریخ منطقه یک).
I was moved enough to drop a thought :) I do have a few
questions for you if you usually do not mind.
Is it just me or do a few of these comments appear like they are written by brain dead visitors?
:-P And, if you are posting at additional social sites, I would like to follow anything new you have to post.
Would you list every one of your community pages like your Facebook page, twitter feed,
or linkedin profile?
یکشنبه 4 تیر 1396 12:50 ب.ظ
Hello, Neat post. There is an issue along with your website in internet explorer, could test this?
IE nonetheless is the marketplace chief and a good component to people will omit your
fantastic writing because of this problem.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:28 ب.ظ
Hello all, here every person is sharing these kinds of experience, therefore it's good to read this web site, and I used
to pay a visit this website daily.
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 02:13 ب.ظ
I think the admin of this website is actually working hard in support of his site, because here every material is quality based data.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 05:35 ق.ظ
Very rapidly this web page will be famous among all blogging visitors, due to it's fastidious posts
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 

قالب وبلاگ